dijous, 17 d’octubre del 2013

Usos educatius dels blogs

A classe de GTIC hem treballat el llibre d'Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents, de Francesc Balagué Puxan i Felipe Zayas Hernando.


- Què és un blog?
Un blog és un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos o articles d'un o diversos autors. Està organitzat en ordre cronològic invers, és a dir, l'entrada més recent en primer lloc. 
Un bloc permet que els usuaris puguin comentar els articles d'aquest. A partir d'aquests comentaris i enllaços es creen comunitats. Aquestes comunitats formen el que s'anomena la Blogosfera, amb un alt grau de fidelitat, basat en interessos comuns i en la construcció compartida del coneixement. 

Pel que fa a la visió educativa, els blogs permeten combinar de manera senzilla el treball a l'aula i el treball a distància, amb totes les possibilitats que això comporta. 

Una característica molt important dels blogs, és la seva facilitat d'ús.

Abans de crear un bloc, cal tenir sempre present qui serà el que l'utilitzarà, és a dir, si serà un bloc d'aula, si aquest que l'utilitzarà serà el professor, l'alumne, etc. I seguidament, s'haurà d'escollir d'entre totes les plataformes que existeixen, com ara Blogger, Wordpress o Tumblr.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Avui dia en el món del web, distingim dos tipus de generacions: els nadius i els immigrants digitals
Aquests nadius són les persones que van nàixer entre els 5 i 15 últims anys, també és anomenada "generació xarxa". En canvi, aquests immigrants, són les persones nascudes abans del 1960 (molts d'ells professors i professores actuals). 
El problema el trobem quan molts d'aquests immigrants digitals, parlen una llengua desfasada (anterior a l'era digital) i tracten d'ensenyar a una població que parla una llengua totalment nova.

Dins aquest llibre, també trobem el terme Blogosfera, s'agrupa amb la totalitat de weblogs. Atès que els blogs estan connectats per mitjà d'enllaços, comentaris, referències...han creat i defenit la seva pròpia cultura. 
Els blogs utilitzats en contextos educatius, principalment destinats als processos d'ensenyament i aprenentatge, es diuen edublogs.

També es parla del Blogroll. Això es tracta d'un menú que es mostra a la portada del blog en que apareix la llista d'enllaços que l'autor o autors d'un blog recomanen i que destaquen per la relació que tenen amb temàtica del blog o per altres elements que vulguin remarcar. 


L'escola tradicional és caracteritza per un model de comunicació que respon a una determinada idea de què és aprendre: el professor exposa i explica, i els alumnes reben les informacions, finalment, aquests tanquen el procés tornant al professors les informacions rebudes
L'Escola Nova, propugnà un ensenyament basat en l'alumne, aprendre fent. Això requereix una manera diferent d'interacció a l'aula. El discurs unidireccional del professors és substituït pel diàleg on el professor intervé com a guia.
Un dels personatges més importants de l'Escola Nova és Célestin Freinet, que va introduir la impremta i la revista escolar. 

  • Tipus de blog

  1. Blogs de centre (revistes digitals amb textos informatius, d'opinió, etc.). A vegades, són el mitjà perquè els alumnes publiquin alguns dels treballs fets a classe. Aquests poden incorporar o no col·laboracions dels alumnes. 
  2. Blogs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat. S'utilitza al blog com a recurs perquè els assistents puguin tenir les informacions i tutorials de manera permanent. 
  3. Blogs de professors. Blogs destinats a comunicar les reflexions d'aquests sobre l'educació i tot el que la comprèn. Amb aquests blogs, els professors formen comunitats segons afinitats i interessos.
  4. Blog d'aula del professor. És una eina amb la qual es proporciona a l'alumne informació, activitats, instruccions, etc. Pot limitar-se a ser de caire informatiu o també pot buscar la interacció amb l'alumnat mitjançant comentaris o tasques. 
  5. Blog professor-alumnes. (Gestió compartida amb diferents graus de responsabilitat) Pot ser un quadern digital que agrupi les informacions del professors i les entrades dels alumnes on publiquen les activitats de l'aula. 
  6. Blog d'aula de l'alumne. Desenvolupament de tasques individuals.

  • Web 2.0
Aquest terme de Web 2.0 va ser establert el 2004 per Tim O'Reilly.
És un web basat en comunitats. Els usuaris són els creadors dels continguts d'aquesta.
Aquest any va haver-hi una simplificació de les tecnologies per tal que els usuaris poguessin crear i actualitzar fàcilment.

Aquest canvi va suposar un nou marc d'interacció, participació i comunicació social. Aquí l'usuari passa a ser el protagonista, crea i organitza la informació. La informació passa a tenir una estructura horitzontal i democràtica. Alhora, el web passa a ser d'un espai d'escriuptura i lectura a un lloc on la informació es converteix en "conversa".
  • Quins aprenentatges promouen els blogs?
Els blogs, d'entre d'altres aporten més que "saber fer coses", també aporten habilitats i estratègies, valors, actituds i normes, motivació. També desenvolupen hàbits de treball individual i en equip, hàbits de disciplina, estudi i treball, esperit emprenedor i confiança en si mateix, etc.


Aquests són alguns dels punts que he trobat més importants quan m'he llegit el llibre. L'he trobat un llibre molt interessant, m'ha ensenyat moltes coses per posar-les en pràctica més endavant.Si esteu interessats en aquest tema, us recomano que el llegiu perquè de ben segur que aprendreu moltes coses. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada