- Trets contextuals:
- Caràcter no universal i aprenentatge escolar. No és espontani. És no universal perquè el llenguatge formal s'ha d'aprendre. És un aprenentatge escolar perquè el llenguatge oral formal caldria que s'aprengués a l'aula igual que l'escrit.
Hi ha persones que el desenvolupen més fàcilment.
- Acústica, efímera i produïda en temps real. És efímera perquè dura poc i produïdes en temps real, perquè les frases pròpiament dites les el·labores en el moment.
- Context compartit, amb una comunicació relativament unidireccional. INTERACCIÓ.
Context compartit perquè l'espai entre l'interlocutor i l'emissor és el mateix, és un avantatge que té la llengua oral per sobre de l'escrita, ja que permet una interacció. D'aquesta manera l'orador pot conduir cap a l'èxit el seu discurs.
- Trets textuals:
- Formal i generalment monologada. És formal perquè segueix unes convencions socials, la situació marca aquestes convencions. I, és monologada ja que tot i els avenços tecnològics, sempre sol haver-hi un interlocutor i diversos oients, per tant, exposen i no dialoguen.
- Iformativa, planificada i de tema sovint especialitzat. Depenent de la persona i el context sempre és reserva un grau o un altre d'espontaneïtat. (Pel que fa al QUÈ diré i COM ho diré).
- Repetitiva i amb una intervenció fonamental dels llenguatges no verbals. Es repeteix la idea. És molt important el llenguatge corporal, la mirada, el volum, la intensitat de la veu... i amés els suports visuals.
- Trets lingüístics:
- Paper fonamental dels trets suprasegmentals (aquells que aconsegueixen mantenir l'atenció, com són: la veu, el ritme, el to...)
- Ocurrència d'elements díctics, interrogacions, exclamacions, interjeccions, anacoluts, el·lipsis, canvis de direcció sintàctica, etc.
- Correcció normativa i ús de la varietat estàndard. Reocrdem que hi ha 5 nivells de la llengua: la fonètica, la morfologia, la sintàxi, el semàntic i el pragmàtic.
Per tant, el model eficaç de comunicació respon a les característiques de la llengua oral formal que hem vist:
- Planificada
- De tema específic
- Generalment monologada
- Formal
- De caire més informatiu que interactiu
Així que té un caràcter intermig entre el llenguatge formal i l'escrit.
Crec que cal saber quins són els recursos que hem d'utilitzar a l'hora d'expressar-nos (exclamacions, repetició d'idees...) També són trets molt importants per a saber captar l'atenció del públic i tenir una part de la presentació guanyada.
Crec que cal saber quins són els recursos que hem d'utilitzar a l'hora d'expressar-nos (exclamacions, repetició d'idees...) També són trets molt importants per a saber captar l'atenció del públic i tenir una part de la presentació guanyada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada