dijous, 12 de desembre del 2013

Conceptualització del treball amb ordinador. Les quatre metàfores

Avui a classe de GTIC hem treballat la conceptualització del treball amb ordinador segons Charles Crook, professor de TIC i Educació a la Universitat de Nottingham. 
Per saber-ne més podeu clicar aquí i consultar allò que sigui del vostre interès.


Les metàfores ens expliquen com la tecnologia ens pot ensenyar o ajudar a aprendre en funció del rol que juga l'ordinador. Aquestes metàfores són:

La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
Fa referència al model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge de l'estudiant. Aquest explica com fer una cosa, ens fa practicar i seguidament, ens corregeix. 
Depenent del programa, ens deixa avançar i canviar d'exercici o no. També pot ser que ens aporti teoria. 
És un mètode que no es gaire útil, ja que l'infant pot anar provant les opcions que se li presenten i no aprendre res. Tot i així, és una eina que aporta so i vídeo. 

Un exemple d'aquesta metàfora són les activitats de JClic.

La metàfora de la construcció: l'ordinador com alumne
Amb aquesta eina l'alumne és qui controla l'ordinador i no al revés; l'alumne "ensenya" donant instruccions a l'ordinador, indicant quines són les tasques que ha de realitzar. 

Una eina que posa en pràctica aquesta metàfora és l'Scratch

La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Aquesta eina permet un aprenentatge mitjançant la descoberta. Aquí l'usuari pot manipular diferents paràmetres però no afegir-ne de nous. 

Hem utilitzat el Crayon Physics, simulador de la gravetat.

Us adjunto el vídeo d'una noia utilitzant aquesta eina:


També hem utilitzat Doctora xinxeta com a joc simulador. Amb aquest simulador, podem fer experiments que ens ajudaran a adquirir una sèrie de coneixements aplicables a la vida real.

La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
Hi ha diferents punts de vista. Pot ser que l'ordinador sigui considerat una eina com ho son els mapes conceptuals. 
Però també pot ser considerat com una comoditat, és a dir, que deixes de fer coses i substitueixes aquestes per l'ordinador. 


Segons Jordi Vivancos, l'ordinador és més que una eina, va més enllà. Un llibre de paper no té cercador, en canvi els llibres virtuals sí. També diu que el botó "deshacer" ha estat més que una eina. 


A classe hem valorat les 10 coses que podem fer avui dia gràcies a l'ordinador:

  • Copiar i enganxar
  • Millorar el procés d'escriptura
  • Cercar informació
  • Xats escrits, et pots comunicar amb diferents persones alhora
  • Webcams, per exemple l'Skype
  • Geocalització, pot saber on està una persona
  • Compartir imatges
  • Mirar pel·lícules
  • Mirar la televisió o els programes de dies anteriors
  • Jugar a jocs amb altres persones del món


La classe d'avui ha estat molt útil, ja que crec que per a la majoria de nosaltres aquestes metàfores eren totalment desconegudes. He après nous continguts i diferents eines que puc arribar a utilitzar en un futur quan estigui al davant d'una aula. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada