divendres, 22 de novembre del 2013

Digues de què parlaràs, parla'n i digues de què has parlat

Un text ha de tenir una estructura - CONVENCIÓ, PACTE. Tots sabem que el text o la conferència seguirà una estructura.


  • Estructura del discurs
  1. Introducció: es presenta el tema i els objectius. 5-10% aprox.
  2. Desenvolupament: es transmet la informació en un ordre lògic. (Comunicar i compartir). 80-90% aprox.
  3. Conclusió: síntesi final i tancament del discurs. (Agafar les idees, la introducció i el desenvolupament i fer un breu resum). 10% aprox.
L'atenció del públic al començament de la conferència/discurs és màxima, després va pujant i baixant fins que els espectadors detecten que arriba el final. Al final tornen a pujar el seu nivell d'atenció.

Aquestes variants en l'atenció depenen de les estratègies de l'orador.

1) Introducció. "Allò que comença bé ja està mig acabat"
- El públic capta l'atenció i hi ha expectació
- L'orador aporta recursos en un moment d'inseguretat, a l'inici de cada intervenció.
El públic ja ve predisposat a escoltar, però si hi ha un bon començament, ja et poses el públic a la butxaca.


  • Fórmules introductòries
  1. Breu comentari sobre el títol del tema
  2. Presentació d'objectius
  3. Presentació del guió 
  4. Preguntes (per anticipar-se)
  5. Lectura mental. Formular preguntes que hipotèticament té l'auditori. En boca de l'orador, formular les idees preconcebudes. 
  6. Documentar. Mostrar alguna noticia senzilla o exemple sobre el tema que parlaràs. 
  7. Afirmació provocadora
  8. Anècdota
Quant més provocadora sigui la introducció, més èxit pot tenir un discurs. De totes maneres és una aposta molt arriscada. 

2) Desenvolupament. Selecció i ordre de les idees segons l'objectiu del discurs. Pot ser un discurs per:
  • Informar - estructura descriptiva/cronològica
  • Convèncer - estructura inductiva o SAP 
Cal fer servir recursos per captar l'atenció del públic: humor, exemples, anècdotes... És important trobar el punt mig entre l'humor i la serietat.

3) Conclusió. 
  • Tanca el discurs
  • Sintetitza les idees bàsiques
  • Deixa una bona impressió a les persones que ens han escoltat. Si una persona et cau simpàtica, el missatge és més ben rebut.
  • Efecte determinat en la fixació de continguts. Allò que diguem o deixem de dir, serà el que determini al públic. 

- Fórmules de tancament:
  • Repetir la introducció, connectar amb aquesta.
  • Resumir els punts principals
  • Invitar a l'acció
  • Anunciar un esdeveniment futur
  • Promesa
  • Apel·lar els sentiments, intentar arribar a la part emocional del públic. 


Per tant, la classe d'avui ens ha servit per a profunditzar la estructura del discurs. Per això, hem de tenir clar que aquest està dotat per: Introducció, desenvolupament i conclusió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada