Un text ha de tenir una estructura - CONVENCIÓ, PACTE. Tots sabem que el text o la conferència seguirà una estructura.
- Estructura del discurs
- Introducció: es presenta el tema i els objectius. 5-10% aprox.
- Desenvolupament: es transmet la informació en un ordre lògic. (Comunicar i compartir). 80-90% aprox.
- Conclusió: síntesi final i tancament del discurs. (Agafar les idees, la introducció i el desenvolupament i fer un breu resum). 10% aprox.
L'atenció del públic al començament de la conferència/discurs és màxima, després va pujant i baixant fins que els espectadors detecten que arriba el final. Al final tornen a pujar el seu nivell d'atenció.
Aquestes variants en l'atenció depenen de les estratègies de l'orador.
1) Introducció. "Allò que comença bé ja està mig acabat"
- El públic capta l'atenció i hi ha expectació
- L'orador aporta recursos en un moment d'inseguretat, a l'inici de cada intervenció.
El públic ja ve predisposat a escoltar, però si hi ha un bon començament, ja et poses el públic a la butxaca.
- Fórmules introductòries
- Breu comentari sobre el títol del tema
- Presentació d'objectius
- Presentació del guió
- Preguntes (per anticipar-se)
- Lectura mental. Formular preguntes que hipotèticament té l'auditori. En boca de l'orador, formular les idees preconcebudes.
- Documentar. Mostrar alguna noticia senzilla o exemple sobre el tema que parlaràs.
- Afirmació provocadora
- Anècdota
Quant més provocadora sigui la introducció, més èxit pot tenir un discurs. De totes maneres és una aposta molt arriscada.
2) Desenvolupament. Selecció i ordre de les idees segons l'objectiu del discurs. Pot ser un discurs per:
- Informar - estructura descriptiva/cronològica
- Convèncer - estructura inductiva o SAP
Cal fer servir recursos per captar l'atenció del públic: humor, exemples, anècdotes... És important trobar el punt mig entre l'humor i la serietat.
3) Conclusió.
- Tanca el discurs
- Sintetitza les idees bàsiques
- Deixa una bona impressió a les persones que ens han escoltat. Si una persona et cau simpàtica, el missatge és més ben rebut.
- Efecte determinat en la fixació de continguts. Allò que diguem o deixem de dir, serà el que determini al públic.
- Fórmules de tancament:
- Repetir la introducció, connectar amb aquesta.
- Resumir els punts principals
- Invitar a l'acció
- Anunciar un esdeveniment futur
- Promesa
- Apel·lar els sentiments, intentar arribar a la part emocional del públic.
Per tant, la classe d'avui ens ha servit per a profunditzar la estructura del discurs. Per això, hem de tenir clar que aquest està dotat per: Introducció, desenvolupament i conclusió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada