divendres, 27 de setembre del 2013

Què és llengua i què és llenguatge?

Un dels temes que em tractat a la classe de COED ha estat la diferència entre llengua i llenguatge.

El llenguatge és un mitjà de comunicació. És la facultat humana de poder comunicar els propis pensaments o sentiments i emocions a un receptor o interlocutor. 
El llenguatge és més que un simple mitjà. És omnipresent, està present des de que naixem. 

  • Elements per a una definició del llenguatge:
  1. El llenguatge i l'organització de l'entorn. Agrupar elements, percepcions, desitjos... Fer categories. Reduir el món (l'organitza).         
  2. El llenguatge i el pensament. (Vigokski, psicòleg de la conducta cognitiva). El llenguatge va lligat al desenvolupament de la intel·ligència. Pensem amb paraules.
  3. El llenguatge i la memòria. El llenguatge és el suport de la memòria. És la narració dels fets, queda consolidat. Narra allò que vivim, constitueix la novel·la de la nostra vida. Quan narrem els fets, organitzem i pensem, això es consolida. 
  4. El llenguatge i l'autoexpressió. Serveix per a dialogar amb nosaltres mateixos (discurs intern). Si dialoguem amb nosaltres mateixos, ens trobem.
  • Llenguatge com a facultat humana
        -> Do universal dels humans. 
             (Noam Chonsky) 
  1. Llenguatge Adquisition Divide (LAD). És una estructura interna de la llengua. Sense aquesta facultat no podríem parlar. 
  2. Marca els límits dels tipus de llengües que es poden adquirir. (Hi ha que són més fàcils pels imputs que tens)
  3. Es concreta en una "llengua".

La llengua. Sistema de signes orals propi d'una comunitat. Tots els elements d'una llengua estan organitzats entre si. Cadascú fa la seva funció, per això diem que és un sistema. Per a cada llengua hi ha una comunitat.

És un sistema organitzat en diversos nivells, als quals corresponen unitats diferents:
  • Pragmàtic - discurs o text. (Entonació, pot canviar el sentit)
  • Semàntic - oració o paraula (Que tingui significat)
  • Sintàctic - sintagma (la unitat)
  • Morfològic - morfema (la forma)
  • Fonètic - fonema o so (cada llengua té uns sons propis i diferenciats)
Competència comunicativa
(Fer que "sí" amb el cap és només una convenció, té significat aquí, en canvi, en una altra cultura en pot tenir un altre).
Els bons comunicadors quan van a altres llocs, on la cultura és diferent, s'han d'informar primer. 

Components de la CC
4 tipus de coneixements i habilitats:
  • Competència lingüística/gramatical. S'ocupa de: nivell fonològic, morfològic, sintàctic i nivell lèxic  i semàntic.
  • Competència sociolingüística. S'ocupa de: situació dels participants (depèn d'on estiguis), propòsit de la interacció (tenir clar el propòsit) i normes i convencions de la interacció (educació, agrair la intervenció, etc.)
  • Competència discursiva. COHERÈNCIA I COHESIÓ. S'ocupa de: cohesió de la forma i coherència (les idees no poden ser contraposades) en el significat.
  • Competència estratègica. Comunicació no verbal i verbal. Compensa les deficiències provocades per limitacions i insuficiències i afavoreix l'efectivitat de la comunicació.

Penso que tot el que hem tractat a la classe de COED sobre l'àmbit de la comunicació és molt important. Queda palès que s'ha de tenir molt present els 4 apartats de la competència comunicativa per tal de ser correctes. Per tant, comunicar-se no és una acció que qualsevol ho pot fer correctament, ja que requereix un aprenentatge.


Aquí us deixo la fotografia d'un esquema que he trobat a Internet sobre aquest tema.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada